۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

پاکستان بازهم امريکا را فريب مى دهد


دولت امریکا راهکار تازه یی را برای تأمین صلح و به مذاکره کشانیدن تروریستان طالب تدوین کرده واین راهکاررا با دولت پاکستان نیز درمیان گذاشته است .نخست وزیر پاکستان نیز موافقت کامل اسلام آباد را دراین زمینه اعلام داشت. اما حالا سوال این است که آیا این فرصت دیگری برای پاکستان به خاطر رسیدن به اهداف طویل المدت اش در کشور ما نخواهد بود؟

از سال دوهزار ویک به این سو پیوسته پاکستان توانسته است متحدین غربی خویش به وِیژه امریکا را فریب داده به تقویت تروریستان طالب بپردازد واز جانب دیگر امریکا نمی خواهد به آسانی پاکستان را ازدست دهد، سفر خانم کلنتن وزیر امور خارجه امریکا با یک هیأت بلند پایه آنکشور به اسلام آباد مبین این واقعیت هست که امریکایی ها از تمام ذرایع استفاده خواهندکرد که دولت پاکستان را در کنار خویش داشته باشند.

شکی نیست که همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم برای امریکا امریست لازمی، اما آیا دولتمردان پاکستان وسازمان آی اس آی واقعاً به تعهدات شان دراین زمینه وفادار خواهند ماند. تجربه نشان داده است که دولت مردان پاکستان توانایی آنرا دارند که درمواقع خطرناک کشورشان را از فاجعه نجات بخشند و کوچکترین عقب گردی هم ازاستراتیژی طویل المدت خویش درافغانستان نداشته باشند.

راهکار تازه امریکا فرصت زمانی دیگر ی را در اختیار اسلام آباد قرار داده است که برای حمایت از تروریزم در منطقه برنامه تازه را روی دست گیرد. نشست سه جانبه رؤسای جمهور ترکیه، پاکستان وافغانستان نشان میدهد که پاکستان کماکان بر برنامه های زبانی در امر مبارزه با تروریزم اکتفاء نموده نمی خواهند مبارزه جدی وپیگیر دراین عرصه داشته باشد.

واضح است که راهکار تازه امریکا اگر به نتایج مثبت منتج نگردد باردیگر آبرو و حیثیت امریکا زیر سوال خواهد رفت . دراین راهکار مسأله آتش بس با مخالفان وتروریستان مطرح شده است که گمان نمی رود طالبان به آن پاسخ مثبت دهند. عدم توجه طالبان به این در خواست امریکا به حیثیت وآبروی آنها اعتبار بیشتری خواهد بخشید وبرای امریکا جز شکست چیز دیگری را در پی نخواهد داشت .
حالا این مسأله هم قابل دقت است که اگر پاکستان بازهم همکاری لازم دراین زمینه را نداشت آیا امریکا اقدامات نظامی علیه تروریستان در داخل پاکستان را مدنظر خواهد داشت یاخیر؟ پاسخ این سؤال را باید انتظار کشید که سیر حوادث به کدام جانب خواهد بود.
اما آنچه مسلم است اینکه سیاست مردان پاکستان به هیچ وجهه نمی خواهند افراطیت و ترور در منطقه شکست خورده وگروه های ساخته شده آنها در افغانستان وپاکستان وهندوستان مضمحل گردند زیرا با اضمحلال این گروه منطق وجودی پاکستان نیز پایان می یابد
امریکا را باز هم ماری از همان یک غار خواهد گزید اما افغانستان ومردم مظلوم آن باردیگر قربانی این اشتباهات تکراری خواهد شد.آرمان ملی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر