۱۳۹۰ آبان ۱۱, چهارشنبه

گزارش احمد شهيد از نقض حقوق بشر در ايران


گزارش احمد شهيد از نقض حقوق بشر در ايران

منبع اصلي : سايت جرس 24/7/1390

اولين ارزيابي احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ايران نيز به طور رسمي در روز شنبه (۱۵ اکتبر/۲۳ مهر) منتشر شد

‌بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگراني کرده بود. در گزارش دبيرکل سازمان ملل که از سه سال پيش تاکنون سالانه در ارتباط با وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر مي‌شود، همچنين به موضوعاتي چون افزايش اعدام‌ زندانيان سياسي، اعدام مجرمان عادي در ملاء عام، اعدام‌هاي مخفي، اعدام جوانان زير هجده سال، نقض حقوق زنان و نقض حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي اشاره شده است. بان کي مون در بخشي از گزارش خود، به عدم همکاري مقام‌هاي رژيم ايران با گزارشگران ويژه‌ي سازمان ملل اشاره کرده و آورده است، از سال ۲۰۰۵ تاکنون هيچ گزارشگر ويژه‌اي اجازه‌ سفر به ايران را نداشته است.

روزنامه‌نگاران:

محمد داوري برنده جايزه “کميته دفاع از روزنامه‌نگاران ”و سردبير وب سايت سهام نيوز در مورد وضعيت زندانيان در بازداشتگاه کهريزک گزارشاتي تهيه کرد به همراه ضبط ويديويي شهادت افرادي که شکنجه شده يا مورد آزاد واذيت جنسي و حتي تجاوز قرارگرفته بودند.

آقاي صابر روزنامه‌نگار وفعال ايراني گفته مي‌شود که به‌دنبال اعتصاب غذايي که با حمله قلبي مواجه شد در تاريخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۱ جان خود را از دست داد. مقامات زندان متهم شده‌اند که از توجه پزشکي به وي خودداري کرده‌اند درحالي که او ساعت ها از درد قفسه سينه شکايت مي‌کرد

عيسي سحرخيز روزنامه‌نگار و فعال سياسي و رئيس سابق بخش مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم‌اکنون در زندان رجايي شهر به‌دليل اتهاماتي چون تبليغ عليه نظام و توهين به رهبري نگهداري مي‌شود.

محمدصديق کبودوند مؤسس سازمان حقوق‌بشر کردستان و روزنامه‌نگار در ژوئن ۲۰۰۷ بازداشت و در زندان اوين حبس شدوبه مدت پنج ماه در آن‌جا در سلول انفرادي بود. وي به ده سال حبس و به اتهام ”اقدام عليه امنيت ملي وتبليغ عليه نظام از”و ” طريق انتشار اخبار محکوم شد.

رفتار با فعالان دانشجويي

سه مصاحبه با فعالان دانشجويي که خواسته‌اند ناشناس بمانند در طي نوشتن اين گزارش انجام شد. اين دانشجويان گزارش داده‌اند که آنها با بازداشت و ارعاب مواجه شدند و در مواردي مورد ضرب‌وشتم و شکنجه به‌دليل ارتباطاتشان با سازمانهاي قانوني ثبت شده فعالان دانشجويي قرار گرفته‌اند. فعال دانشجويي عبدالله مؤمني در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۹ دستگير شد .گزارش شده است که آقاي مؤمني براي تقريباً ۲۰۰ روز در حبس انفرادي بوده است و مورد آزار فيزيکي و روحي قرارگرفته و وادار به اعترافات تلويزيوني شده است و مأموران در چندين بار سر او را به درون توالت فرو برده‌اند.

وکلا

وکيل برجسته حقوق‌بشر ايراني نسرين ستوده در ۴ سپتامبر ۲۰۱۰ به دادسراي زندان اوين احضار و در آن‌جا بازداشت و به سلول انفرادي منتقل شد. در ژانويه ۲۰۱۱ به ۱۱ زندان و ۲۰ سال محروميت از حرفه وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروج شد. اتهامات وي شامل: اقدام عليه امنيت ملي عضويت در کانون مدافعان حقوق‌بشر و تبليغ عليه جمهوري اسلامي ايران است. خانم ستوده چندين بار براي اعتراض به بازداشت غيرقانوني و نقض حقوق وي به اعتصاب‌غذا روي آورده است. بنابراطلاعات کسب شده توسط گزارشگر ويژه همسر خانم ستوده رضا خندان که به‌طور علني براي رفتار عادلانه با همسرش تلاش مي‌کند توسط مقامات بازجويي، بازداشت و مورد تهديد و آزار فيزيکي قرار گرفته است. اعضاي خانواده خانم ستوده بنابرگزارشات در يک ملاقات اخير از وي در زندان توسط مقامات زندان مورد آزار بدني و بازداشت قرارگرفتند. محمد سيف زاده وكيل برجسته و يكي از مدافعان حقوق بشر به جرم تاسيس كانون مدافعان حقوق بشر و فعاليتهاي تبليغاتي عليه نظام و اخلال در نظم داخلي به 9 سال زندان محكوم شد.

حقوق زنان

پرونده بهاره هدايت فعال دانشجويي به گزارشگر ويژه ارائه شد. بنابه گزارشات وي از سوي مأموران وزارت اطلاعات ايران براي پنجمين بار در چهارسال اخير در تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. در ماه مه ۲۰۱۰ خانم هدايت به ۹ سال و نيم زندان محکوم شد. جرمهاي او عبارتند از : توهين به رهبر، توهين به رئيس جمهور، اقدام عليه نظام.

اقليت هاي قومي و مذهبي

گزارشگر ويژه هم‌چنين نگران گزارشاتي از خشونتهاي هدفمند و تبعيض عليه گروههاي اقليتي مي‌باشد. اعضاي اقليت هاي قومي و مذهبي رسمي و غيررسمي از جمله شهروندان عرب، آذري، بلوچ، کرد، دروايش نعمت اللهي، سني ها، بهاييان و جوامع مسيحي که بنا‌به گزارشات با نقض وسيع حقوق‌بشر و حقوق مدني خود روبه‌رو هستند. از جمله نقض حقوق آزادي اجتماعات، انجمنها، بيان و حرکت انان.

مولوي حبيب الله مرجاني مدرس و مدير امور طلاب درحوزه دارالعلوم در اول ماه مي‌۲۰۱۱ دستگير شد.. هيچ اطلاعاتي در مورد شرايط کنوني وي و وضعيت وي در دست نيست.

گزارشگر ويژه هم‌چنين گزارشات متعددي در مورد تبعيض عليه مسلمانان سني در ايران دريافت کرده است. براي مثال جامعه سني بنابرگزارشات اجازه ساخت مساجد ومحل عبادت ندارند و هم‌چنين از اجراي مراسم نماز جمعي مانند نماز جمعه و عيد محروم هستند. در ۶ فوريه ۲۰۱۱ گزارش شده است که مقامات امنيتي به محل عبادت سني ها در خانه‌اي در تهران هجوم برده آن را مهر و موم کرده و پيشنماز آنها را به نام مولوي موسي زاده دستگير کردند.

اعدام

گزارش دوره‌اي دبيرکل سازمان به شوراي حقوق‌بشر در ايران افزايش چشم گيري را در تعداداعدامهاي ثبت شده در ايران ثبت کرده است. اعدامهاي گروهي مخفيانه در داخل زندانها که در تعداد هشداردهنده‌اي رخ مي‌دهد اغلب بدون اطلاع و حضور خانواده‌ها ووکلا صورت مي‌گيرد. اعدامهاي در ملاء عام که ايرانيان ادعا مي‌کنند تأثير بازدارنده در وقوع جرم دارد، هم‌چنان اتفاق مي‌افتد. گزارشگر ويژه به‌خصوص از ويديوي اعدام سه نفر كه در ميدان آزادي کرمانشان به‌دار آويخته شدند و جمعيت زيادي من جمله کودکان ناظر آن بودند اظهارناراحتي و نگراني کرده است. حداقل ۸۳ فرد، از جمله سه زنداني سياسي تنها در ژانويه ۲۰۱۱ اعدام شده‌اند. هم‌چنين اين نکته مدنظر قرارگرفت که ۴ درصد اعدامها که توسط رسانه هاي ايران اعلام شد هيچ اتهامي را مطرح نکرده بودند.

به علاوه براساس گزارشها مقامات ايراني بيش از ۳۰۰ اعدام را در زندان وکيل آباد مشهد در سال ۲۰۱۰ انجام داده‌اند. مسئولان زندان وکيل آباد با نقض قوانين ايران ادعا مي‌شود که اين اعدامها را بدون اطلاع دادن يا حضور وکلا و يا خانواده‌هاي آنان و بدون اطلاع قبلي کساني که اعدام شدند انجام دادند. هم‌چنين گزارش شده است که ۱۴۶ اعدام مخفي در سال ۲۰۱۱ انجام شده است. هم‌چنين گزارش شده است که بيش از ۱۰۰ نوجوان (افرادزير۱۸ سال) درجمهوري اسلامي ايران در انتظار مرگ به‌سر مي‌برند.

موضع گيريهاي مقامات رژيم ايران در قبال گزارش احمد شهيد

نقوي حسيني_سايت جرس26/07/90

سخنگوي کميته حقوق بشر کميسيون امنيت ملي مجلس رژيم در حاليکه خود را نسبت به وضعيت حقوق بشر در کشور کاملا بي اطلاع نشان مي داد، اعلام كرد در صورتي که گزارش گزارشگر سازمان ملل در اختيار اين کميسيون قرار گيرد، حتما مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي گفت : هنوز به ما مستنداتي نرسيده است. بايد مستندات برسد. کميته حقوق بشر مجلس بايد به گزارش‌ها و استناداتي که برايش ارسال مي‌شود، رسيدگي کند. ما که نمي‌توانيم چمدانمان را‌برداريم و اين در و آن در بزنيم که ببينيم کجا چه اتفاقي افتاده است.

محمد جواد لاريجاني_سايت جهان نيوز27/07/90

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه رژيم در خصوص گزارش ارائه شده توسط احمد شهيد گفت: ما انتخاب گزارشگر ويژه، هر کسي که بخواهد باشد براي مسائل حقوق بشر ايران را يک حرکت غير موجه مي‌دانيم که کاملا بر اساس اغراض سياسي غرب و براي ضربه زدن به حيثيت کشور ما است. ايران نه گزارشگري را قبول دارد و نه اين روش را به رسميت مي‌شناسد.

آخوند صادق آملي لاريجاني(خبرگزارى ايلنا رژيم27/07/90) رئيس قوه قضاييه رژيم طي سخناني در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت جريان حقوق بشري عليه رژيم ايران سياسي است. ” آملي لاريجاني با اشاره به گزارش ارائه شده گزارشگر ويژه حقوق بشر آنرا «سخيف و ناصحيح و غير مستند» خواند

ارسالی محمد صالحي


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر