۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

اتحادیه یوریشیا شکل مشخص کسب نمود


اتحادیه اقتصادی یوریشیا شکل مشخص کسب نمود است. سران حکومات کشورهای عضو اتحادیه گمرکی روسیه، بیلو روسیه و قزاقستان مسوده اعلامیه راجع به تشکیل ان را مورد توافق قرار دادند. صدراعظم روسیه ولادیمیر پوتین، ضمن نتیجه گیری ملاقات دو روزه سران حکومات کشورهای عضو جامعه دول مستقل منعقده سانکت پیتیربورگ اظهار داشت:"امیدواریم که در ماه دسمبر این اعلامیه به روسای جمهوری کشورهای ما پیشنهاد خواهد شد".

اتحادیه گمرکی و ساحه واحد اقتصادی – اساس برای اتحادیه اقتصادی یوریشیا در دورنما شمرده میشود. ولادیمیر پوتین در باره پروژه نو همگرایی در مقاله اخیر خود در روزنامه «ایزویستیا» معلومات داده بود. در مقاله گفته شده:"ما مودل اتحادیه قوی مافوق دولتی را پیشنهاد میکنیم که میتواند به یکی از قطب های جهان معاصر مبدل گردد و در عین حال نقش حلقه موثر «ارتباطی» بین اروپا و منطقه فعال اسیا – بحرالکاهل بازی نماید".

صدراعظم روسیه می نویسد: یکجا نمودن منابع طبیعی، سرمایه ها و پوتنسیال اقتصادی به اتحادیه یوریشیا در مسابقه صنعتی و تخنالوژیکی قابلیت رقابتی می بخشد. و در پهلوی بازیگران کلیدی و ساختارهای منطقوی دیگر- مانند اتحادیه اروپایی، امریکا، چین و اتحادیه اقتصادی اسیا – بحرالکاهل – انکشاف پایدار جهانی را تامین خواهد کرد.

اتحادیه یوریشیا – طرح است که بروی همه باز می باشد. از پیوستن شرکای نو استقبال خواهد شد. ولادیمیر پوتین در مقاله خود میگوید:"اتحادیه یوریشیا بر اصول همه گانی همگرایی به مثابه بخش جداناپذیر اروپای بزرگ که توسط ارزش های واحد ازادی، دموکراسی و قوانین بازاری استوار باشد، ساخته خواهد شد".

صدراعظم روسیه طی سخنرانی در ملاقات سران حکومات کشورهای عضو جامعه دول مستقل در سانکت پیتیربورگ گفت:" ما ابتداء اتحادیه گمرکی ایجاد نمودیم. حالا در این مورد صحبت میکنیم که سر از اول جنوری سال اینده باید میکانیزم ساحه واحد اقتصادی فعال گردد. ما در جریان کار مجبور خواهیم بود مجموعه بزرگ اسناد نورماتیفی تصویب نمائیم و در قوانین موجود در کشورهای ما تغییرات وارد سازیم. در حوالی سال 2015، اگر ما به همین منوال فعالانه عمل نمائیم که تا به حال عمل نموده ایم، ما میتوانیم، به مفکوره راجع با ایجاد اتحادیه یوریشیا که بطور مثال، همگرایی در عرصه رژیم ویزا را پیشبینی میکند، نزدیک شویم.

سران حکومات تمام کشورهای عضو جامعه دول مستقل در سانکت پیتیربورگ علاقمندی شان را به همگرایی بعدی تائید کردند. این امر به اسانی توضیح شده میتواند – نفع اقتصادی برای همه کشورها اشکار است. به این ترتیب، طی یک سال کار اتحادیه گمرکی روسیه، بیلوروسیه و قزاقستان تجارت بین سه گانه به اندازه یک سوم افزایش یافته و از حد 108 میلیارد دالر تجاوز نموده است.

به زودی قرغزستان به اتحادیه گمرکی خواهد پیوست. درخواست این کشور در روز چهارشنبه در سانکت پیتیربورگ تائید شد. بعداً نوبت تاجکستان خواهد رسید. برعلاوه، منگولیا بارها علاقمندی خود را به پیوستن به اتحادیه گمرکی اظهار داشته است. سوریه به ایجاد ناحیه ازاد تجارتی با اتحادیه گمرکی ابراز علاقمندی نموده و مسوده قرارداد طرح شده است. زیلاند جدید و ویتنام نیز قصد دارند موافقت نامه راجع به تجارت ازاد با اتحادیه گمرکی عقد نمایند. درها بروی همه باز می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر