۱۳۹۰ مهر ۲۹, جمعه

اطلاعیۀ


اطلاعيۀ کميتۀ فعالين

حزب دموکراتيک خلق افغانستان

مورخ 2011 / 10 / 17

پيرامون خبر آغاز نشر دوبارۀ جريدۀ " پرچم "

دومين ارگان نشراتی حزب دموکراتيک خلق افغانستان!

درتارنمای " پندار" اطلاعيه ای به نشر رسيده و مفاد آن حاکی از آن است، که بزودی سايت انترنتی و جريدۀ " پرچم " به سردبيری رفيق عظيم بابک مديرمسؤول سايت پندار، با مشخصۀ يک رسانۀ سياسی ـ اجتماعی سراسری به نشرات خود آغاز می نمايد.

کميتۀ فعالين ح. د. خ. ا ، درگام نخست اين اقدام و حرکت نشراتی سياسی را به فال نيک می گيرد؛ اما درارتباط به موضوع نکات نظر خويش را درخور نگارش می داند:

جريدۀ تابناک پرچم ، دومين ارگان نشراتی ح. د. خ. ا بود ، که بعد ازتوقيف جريدۀ خلق ، نخستين نشريۀ حزب مان ؛ بمنظور توضيح هرچه بيشتر مرام نامۀ حزب و تشريح اهداف و وظايف دور ونزديک آن دراوضاع و احوال آن زمان؛ درنتيجۀ تلاشهای مداوم رهبری حزب ، اجازۀ نشر را حاصل نمود و شمارۀ اول آن بتاريخ 14 مارچ 1968 مطابق 24 حوت 1346، بمثابۀ ادامه دهندۀ خط نشراتی جريدۀ خلق ازچاپ برآمد و دربين اعضای حزب، روشنفکران و ساير اقشار اجتماعی کشور، شور و شعف زايد الوصفی را به وجود آورد و بطور گسترده مورد استقبال شايستۀ نيروهای مترقی و آگاهان سياسی ترقيخواه، تحول طلب و وطنپرست قرار گرفت.

زنده ياد ببرک کارمل در سرمقالۀ شمارۀ اول پرچم ، نکات اساسی اهداف دور و نزديک حزب را بمنظور تصريح مرام نامۀ حزب تحت عنوان " نگاهی به وظايف ملی ما دراين مرحلۀ تاريخی " اين گونه بيان داشتند:

« برمبنای اصول جهانبينی علمی و ايدئولوژی پيشرو عصرما و انطباق آن برشرايط کنونی جنبش افغانستان، براساس روحيۀ وطنپرستی بمنظور تشکيل جامعۀ آزاد از تناقضات طبقاتی، فارغ از بهره کشی انسان از انسان و آزاد از اسارت و ستم ملی بحيث " هدف غايی " اعلام ميداريم که پرچم مقدس جهاد و مبارزۀ ضد ارتجاع داخلی و خارجی را تا مرگ و پيروزی سربلند و استوار نگاه خواهيم داشت ».

روانشاد کارمل، به ادامۀ آن وظايف روز و هدف نزديک حزب را ، بخاطر توضيح بيشتر برنامۀ حزب، که به يکی ازمسائل جنجال برانگيز روز تبديل و منجر به انشعاب سال 1346 شده بود، چنين تشريح نموده بودند:

« افغانستان درمرحلۀ مبارزه و جنبش دموکراتيک و ملی قراردارد، نه درمرحلۀ " هدف غايی " که بعضيها ناشيانه و عوامفريبانه آن را بحيث مسأله روز و جزء وظايف و هدف نزديک سياسی طرح ميکنند. جنبش دموکراتيک و ملی در واقعيت امر بمنزلۀ تدارک ضروری و مقدمه ای بر جنبش مرحلۀ " هدف غايی" است که بصورت اجتناب ناپذير دنبالۀ جنبش بشمار ميرود.

هدف عمده و وظايف ملی درمرحلۀ تاريخی کنونی نيل به ايجاد حکومت دموکراسی ملی است که بربنياد جنبش وسيع خلقهای کشور بصورت مهمترين نقطۀ چرخش مبارزه ضد فئوداليسم و ضد امپرياليسم پديد ميآيد....».

بلی ! درآن سال های پر از ظلمت ، جريدۀ " پرچم " در روشنی اصول جهان بينی علمی، مشعل سنن پسنديده و پرافتخار مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری خلقهای ستمديدۀ افغانستان را برافروخت و درجريان مبارزات سياسی و انقلابی روشنگرانه درافغانستان، درتنوير افکار وطنپرستان، نقش ارزنده و فرموش ناشدنی ای را ايفاء نمود.

جريدۀ " پرچم " به سبب نشر و پخش انديشه های رهايی بخش و تبليغ آيده های ميهن دوستانه، همچنان توضيح و تشريح هدف های دور و نزديک مبارزۀ سياسی درجامعه و ارائه طرح های راه نجات زحمتکشان کشور از قيد و بست دست و پاگير نظام فرتوت اقتصادی ـ اجتماعی حاکم برکشور و بسيج و تشکل آنان درجهت تحقق خواستهای سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی شان؛ ارتجاع کهنه کار سلطنتی و پاسداران نظام پوسيدۀ ارباب رعيتی و حکومت پوشالی و ضد مردمی آن را درداخل کشور ؛ ارتجاع جهانی و امپرياليسم بين المللی را درخارج از مرزها، از بنياد تکان داد و اندام آنها را به لرزه درآورد.

جريدۀ " پرچم " تضاد موجود ميان نيروهای مولدۀ درحال رشد و مناسبات توليدی کهنۀ ترمز کننده را عامل اصلی بدبختی توده های مردم، عنوان کرد ؛ چهرۀ اصلی ضد مردمی حکومتهای ارتجاعی، ملاکان بزرگ و بيروکراتهای فاسد را افشاء نمود و با ترويج افکار مترقی و بازتاب رويدادها، حوادث و تحولات سياسی و اقتصادی درافغانستان ، درسيمای منطقه و جهان؛ دربيداری و رشد سطح آگاهی سياسی، ملی و اجتماعی زنان و مردان، اعم از روشنفکران، فرهنگيان ، استادان دانشگاهها و مراکز تعليمات عالی و مسلکی، آموزگاران، دانشجويان، دانش آموزان، کارمندان و کارکنان دولت، منسوبين اردو و پوليس و ساير اقشاراجتماعی ميهن مان ، وظايف بس خطير و تاريخی را انجام داد و محبوب القلوب فرهنگيان رسالتمند و آگاهان سياسی بيداردل و آزاديخواه کشورمان گرديد.

جريدۀ " پرچم " آن گونه که دربالا تذکاربعمل آمد، با تفسير، تحليل و تشريح هدف های سياسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی مندرج در " مرام دموکراتيک خلق" منتشرۀ شماره های اول و دوم جريدۀ " خلق " ، راه رهايی کشوررا از عقب ماندگی سياسی ـ اقتصادی و اجتماعی حاکم درجامعه، در درهم شکستن مناسبات توليدی پوسيدۀ فئودالی و ماقبل آن و جلوگيری ازنفوذ مناسبات استثماری امپريليستی، دانست و بر وفق مرام حزب، انجام اين وظايف بزرگ و گذار قانونمند ازاين مرحلۀ تاريخ را از طريق " تشکيل جبهۀ متحد ملی " متشکل از تمام نيروهای ملی ـ مترقی و وطنپرست و تأسيس حکومت دموکراسی ملی، که راه را به سوی ترقی و پيشرفت اجتماعی، درمسير رشد و انکشاف مستقل ملی ، با گزينش راه رشد غير سرمايه داری هموارمی ساخت، بيان نمود. ازاينرو " پرچم " با کارخستگی ناپذير، رسالت سترگ تاريخی را درراه دفاع از منافع حياتی زحمتکشان؛ در حمايت از آزادی ـ دموکراسی ـ صلح ـ ترقی و پيشرفت اجتماعی؛ بخاطر تحکيم پايه های استقلال ملی ( سياسی و اقتصادی ) ؛ در پشتيبانی از حاکميت ملی و تماميت ارضی کشور؛ درضديت با ارتجاع ـ استعمار ( کهنه و نو ) ـ استثمار ـ امپرياليسم ـ نژادپرستی... ، انجام داد و نام خود را بمثابۀ يک نشريۀ سياسی متعلق به گردان رزمندۀ زحمتکشان افغانستان (ح. د.خ. ا ) ، درمتن تاريخ کشورمان ثبت و ضبط نمود.

جريدۀ " پرچم " درصفحات خود، خواستهای سياسی و صنفی توده های مردم را انعکاس داد؛ همينگونه در رابطه با تاريخچۀ جشن اول ماه می، روز همبستگی کارگران و جنبش جهانی کارگری؛ راه اندازی تظاهرات کارگران سراسر کشور، ازجمله مارش 14 روزۀ کارگران شبرغان الی پلخمری، تظاهرات کارگران نساجی گلبهار، بگرامی ، جنگلک، سيلوی مرکز؛ راه پيمايی های شاندار فرزندان ح. د. خ. ا درتجليل ازاين روز تاريخی درمرکز و ولايات ؛ جريان تجليل از هشتم مارچ و تشريح تاريخچۀ اين روز همبستگی زنان جهان و فعاليت رزمجويانۀ زنان افغانستان را به رهبری سازمان دموکراتيک زنان افغانستان؛ جريان تظاهرات و اصل حقايقی راجع به رخداد سوم عقرب، روز اتحاد باهمی دانشجويان وهمۀ روشنفکران وطنپرست افغانستان ورابطۀ منطقی آن با مبارزات سياسی آزاديخواهانۀ ساير نيرو های انقلابی ميهن، توأم با گزارش ساير مارشها و گردهمآيی های دادخواهانۀ زنان، مردان وجوانان آزادی دوست، تحول طلب وعدالت پسند افغانستان را، بصورت همه ساله انتشار و بازتاب نمود.

جريدۀ " پرچم " جريان مبارزات انتخاباتی دورۀ سيزدهم شورای ملی را زير پوشش نشراتی خويش قرارداد؛ کانديدان حزب را درمرکز و ولايات به مردم افغانستان معرفی نمود؛ شعارهای مشخص روز را پيرامون زندگی اندوهبار توده های مردم به نشر سپرد؛ جريان انتخابات را به نقد گرفت؛ مداخلۀ آشکار و حملات بی شرمانۀ هيأت حاکمۀ وقت را درجريان انتخابات و دستبرمفتضحانه به آراء پاک کانديدان پيروزمند و زندانی ساختن دستگيرپنجشيری عضو اصلی کميته مرکزی حزب و زنده ياد عبدالهادی کريم ، عبدالقادربهيار و غلام سخی دهقان ، کانديدان برندۀ انتخابات را درولايات کاپيسا، قندوز و هلمند، به شدت محکوم نمود و ماهيت ضد ملی و ضد دموکراتيک ستمگرانۀ دستگاه حاکمۀ فاسد کشور را به مردم افغانستان و جهان برملا و افشاء نمود.

درجريدۀ " پرچم " نشر مطالبی، پيرامون دفاع از صلح ـ ديتانت ـ امنيت جهانی ؛ پابندی به اصول جنبش عدم انسلاک؛ برقراری مناسبات نيک و حسنه با دول همسايه ، منطقه و کليه ملل جهان، برمبنای احترام متقابل وعدم مداخله در امور داخلی همدگر؛ تحکيم روابط سياسی واقتصادی با ممالک جهان بربنياد رعايت منافع ملی و مصالح عليای کشور؛ پيروی ازسياست همزيستی مسالمت آميز؛ پشتيبانی بی دريغ از خواستهای برحق ملت های جهان ، که در راه حصول استقلال سياسی ـ حق خود اراديت وتحکيم بنياد استقلال اقتصادی خويش می رزميدند؛ تاييد و پشتيبانی از اعلاميۀ جهانی حقوق بشر و ساير قراردادها ـ مقاوله ها ـ ميثاقها و پرتوکول های بين المللی، که با منافع خلقهای کشور و مردمان جهان درتضاد نبودند... جايگاه ويژه داشت.

جريدۀ " پرچم " از مبارزات برحق و آزاديخواهانۀ خلقهای ستمکش در قاره های آسيا ـ افريقا ـ امريکای لاتين و از فعاليت های دادخواهانه و حق طلبانۀ زحمتکشان درساير نقاط گيتی ، دفاع بعمل آورد.

جريدۀ " پرچم " ازحقوق حقۀ مردم فلسطين دفاع کرد؛ تجاوزات ـ اشغالگری و ستم رژيم صهيونيستی اسرائيل را محکوم نمود؛ ازتشکيل دولت مستقل فلسطين و استرداد سرزمين های اشغالی به صاحبان اصلی آن، حرف زد و برسميت شناختن حق ملل عرب را برقلمروهای اشغالی، يگانه راه حل پايان دادن به منازعات خونين درشرق ميانه دانست....

مطالب بالا می رساند، که جريدۀ " پرچم " درآن روزگار به همت و زحمتکشی شباروزی شخصيتهای سياسی و نويسندگان مجرب و کار آگاه درمسائل ملی و بين المللی، دريک ستندرد پذيرفته شده به نشر می رسيد و دارای همکاران قلمی ورزيده و فرهيختۀ بود، که بخوبی و با روحيۀ انقلابی و وطنپرستی، توانايی تحليل و بررسی مسائل را درسطح کشور ـ منطقه و جهان داشتند.

همين ويژگی های بارز بود، که جريدۀ " پرچم " را درآن شرايط دشوار در افغانستان، آن گونه به سنگر دفاع از منافع زحمتکشان ميهن و جهان مبدل کرد، که دشمنان داخلی و خارجی حزب و مردم افغانستان ، دروجود ارتجاع سياه قرون وسطايی داخل کشور و منطقه؛ سلطنت طلبان سکون پرست و امپرياليسم جهانخوار بين المللی، نشر بيشتر از (99) شمارۀ آن را تحمل کرده نتوانستند.

سرانجام بتاريخ (22 اپريل 1970 ) امرتوقيف آن بدون ارائه دلايل جرمی و فيصلۀ محکمه ذيصلاح، از جانب حکومت وقت صادرگرديد و حزب دموکراتيک خلق افغانستان بهترين سلاح بُران خويش را درحساس ترين برهۀ زندگی سياسی اش ازدست داد.

واما اکنون، قرار است تا سايت انترنيتی و جريدۀ " پرچم " باری به سردبيری رفيق عظيم بابک ، جوان پرتلاش جنبش دموکراتيک عدالتخواه کشور مان، به فعاليت نشراتی آغاز نمايد؛ هرگاه اين نشريه، از خط نشراتی جريدۀ " پرچم " آن گونه ، که درگذشته منتشر می گرديد ، بادرنظر داشت شرايط ـ اوضاع و احوال موجود ، پيروی نمايد و ماهيت نشرات آن دارای ويژگی های عالی تذکاريافته باشد؛ بدون شک و بی هيچ چون و چرا از آن پشتيبانی و حمايت بعمل می آيد و بطرز بی شايبه آمادۀ همکاری رفيقانه با گردانندۀ آن خواهيم بود.

کميتۀ فعالين

حزب دموکراتيک خلق افغانستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر