۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

شوروی درمجلس شراب نوشی سه نفره منحل شد !

25 دسامبر 1991 یلتسین به کرملین رفت وبه کورباچف کفت که دیگرسمتی ندارد وباید کاخ کرملین را که وی به آن نیاز فوری دارد تخلیه کند .عکس ، کورباچف رالحظه ای پیش از ایراد آخرین پیامش که از رادیو - تلویزیون پخش شد نشان می دهد که یلتسین به او میگوید که به صراحت بکوید که دیگر اتحادشوروی ، وجود ندارد


14 روزپس ازتصمیم یلتسین ، شوشکویچ وکرافچوک سران جمهوری های روسیه واوکراین وبلاروس دریک محفل خصوصی در استراحتگاه « بلوژفسکایا » واقع دربلاروس دایر به انحلال اتحاد جماهیرشوروی ، 21 دسامبر 1991 سران 11 جمهوری از اعضای این اتحادیه درنشت خود درپایتخت کراخستان تصمیم آن سه تن را پذیرفتند ! واین جمهوریها به صورت یک جامعه مشترک المنافع درآمدند .چهارروز بعد « 25 دسامبر » یلتسین رئیس جمهوری روسیه درکاخ کرملین با گورباچف رهبروقت شوروی ملاقات کرد واوازاین تصمیم آگاه ساخت وگفت که دیکرسمتی ندارد . اندکی بعد گورباچف در یک نطق کوتاه تلویزیونی کفت که با انحلال شوروی به این صورت نمی تواند موافق باشد ولی چون دربرابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری ندارد ! به این ترتیتب یک امپراتوری بزرک تاریخ با آن همه دندان اتمی -موشکی - دهها هزارتا نک ،صدهازیردریایی وپشیرفتهای فضایی همانند برف برشیردانی داغ ذوب شد وازمیان رفت ، بدون این رفراندم برگزار ونظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد . 81 درصد مردم بلاروس درآستانه تصمیم سه گانه درمحفل خصوصی «بلوژفسکایا » دریک رفراندم به ادامه حیات شوروی رائ داده بودند . چند ماه پیش ازآن هم ،پارلمان کل جمهوریها وضعیت دیگری راتصویب کرده بود . رئیس جمهورآمریکا برای تشکر ازاقدام شوشکویچ با وی ملاقات کرد . قبلا هم یلتسین دو بار از آمریکا دیدن کرده ودرکنگره این کشور به نطق پرداخته ومورد پذیرایی گرم قرار گرفته بود . قبلانظر داده بودند که حتی با خروجی حزب کمونیست از قدرت وتعدیل سوسیالیسم ،انحلال شوروی با انسجامی که در آن مشاهده می شد امکان پزیر نخواهد بود.
بافروباشی شوروی که معمای آن هنوز حل نشده است . درجهان نظمی نو بر
قرار شده که درطول تاریخ مشابه آن نشده بود . به نظر میرسد که اشغال نظامی عراق ومداخله غرب درانتخابات اوکراین ،این نظم رالرزان ساخته وبه نقطه پایان نزدیک ساخت است .
بسیاری از روسها وکارشناسان امور حقوقی عقیده دارد که ضرورت داشت برای انحلال اتحادجماهیرشوروی به رفراندوم ودست کم پارلمان اتحادیه مراجعه مشد وایراد گرفته اند .که سران این جمهوری ها قانوناً اخیار انحلالی نداشتند وتنها برای افرایش قدرت شخص خود واحیانا تحت نفوذ ووعده های خارجیان بااین عمل موافقت کرده بودند .
دومای روسیه درزمان حکومت یلیسین ،انحلال شوروی را به آنصورت « بدون همه پرسی عمومی » عملی غیر قانونی خواند ودراین زمینه یک طرح قانونی تصوب کرد که یلتسین از امضای آن خود داری ورزید ومصوبه همچنان روی میز کرملین است !
بااینکه همه بازیگران نماشنامه انحلال درقید حیاتند : هنوز یک درصد حقایق مربوط به این بزرگترین رویداد تاریخ معاصر روشن نشده است !
اتحادجماهیرشوروی سوسیالیستی در 20 دسامبر 1922 ازمناطق تشکیل دهیده امپراتوری روسیه به جود آمده بود وخطوط مرزی جمهوری هاکه باها تغییر یافته بود جدی وطبیعی نبود . اتفاقا کار ساختمان کاخ کرملین هم که باعث تاسیس روسیه شد دردسامبر سال 1339 میلادی آغاز شده بود .
کلینتون با کرافچوک هم ملاقات کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر