۱۳۹۹ مرداد ۳, جمعه

تکلمه ی بر جایگاه یک تصویر !




فرید شیرزی


تکلمه ی بر جایگاه یک تصویر !
امروز صبح این فوتو را در برگه ی یکی از دوستان قابل حرمت ام دیدم که در اولین برخورد با آن ، چگونگی دیزاین و جایگاه تصویر زنده یاد ببرک کارمل فقید در بین چهار ابر مرد تاثیر گذار تاریخ بشریت یکمقدار برایم اغراق آمیز و دور از واقعیت و تا اندازه خیال پردازانه و ایدیالستی جلوه نمود .
اما ؛ با خود گفتم خوب حالا که چنین است پس بهتر خواهد بود هرآنچه را که من خود در مورد این مرد نام آشنا و کارازماتیک پهنای سیاست های بزرگ افغانستان ببرک کارمل فقید ، کارنامه های نا تمام و آرمان‌های نامراد اش می دانم در تناسب با آن چهار نام آور تاریخ بمقایسه گرفته و بسیار فشرده حضور عزیز خواننده این برگه چنین ارائه نمایم که :
زنده یاد ببرک کارمل فقید دارنده چند ویژه گی خاص بود که وجهه شان را متفاوت تر از دیگر رهبران نمایان می نمود :
- ببرک کارمل متعلق بود به یک خانواده اشراف سلطنتی که آگاهانه سرنوشت اش را در گرو آرمان‌های رهایی بخش زحمتکشان گره زد و تا آخر خط به آن وفادار ماند .
- ببرک کارمل به حکم روزگار سکاندار جنبش چپ و دادخواهانه در یک سرزمین بشدت استبداد زده ، مذهبی ، فقیر ، بی سواد و عمیقأ سنتی ‌‌ دارای ساختار های ایتنیکی خیلی ها بغرنج بود که این همه موانع دست و پا گیر در سیاست هرگز تا آخر عمر رها ا اش نکرد .
- ببرک کارمل بر حسب تعاملات بین المللی آنزمان سپر بلای سیاست های بزرگترین دژ و حامی جنبش های ملی و رهایی بخش در جهان - اتحاد شوروی گردید که در یک مقطع از زمان در مقابل دیده گان نا باور اش آنكشور از تعهدات اش رو گردان گردیدکه دیگر پس از انروز نه خودش و نه هم حامیان و دوستان بین المللی اش تا امروز دم خوش و روزگار خوب و آرام را هرگز تجربه نکرد .
در نهایت و در واپسین ایام زندگی اش ، بی وفایی ، فقر ، تنگدستی ، تنهایی و بی کسی را که زنده یاد ببرک کارمل فقید تجربه نمود هیچکدام از آن رهبران دیگر اعم از کاسترو ، گاندی ،ماندیلا و لینن ، طعم تلخ و غم انگیز اش را احساس ننمودند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر