۱۳۹۰ دی ۱۲, دوشنبه

فرخنده باد چهل و هفتمين سالروز تاسيس حزب دموکراتيک خلق افغانستان !


پيام شاد باش
کميتۀ فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان

مورخ 2012 / 1 / 1
فرخنده باد چهل و هفتمين سالروز تاسيس حزب دموکراتيک خلق افغانستان !
هم ميهنان عزيز!
رفقاء و دوستان عاليقدر!
چهل و هفت سال پيش از امروز، بتاريخ 11 جدی 1343 مطابق 1965/ 1/1 درجامعۀ عقب نگهداشته شده و استبداد زدۀ افغانستان، به پيروی از سنن پسنديده و پرافتخار مبارزات حق طلبانه و آزاديخواهانۀ ضد استبدادی و ضد استعماری خلقهای ستمديدۀ افغانستان و بر بنياد خواست ديرينۀ مبارزان راه آزادی، دموکراسی، ترقی، عدالت و پيشرفت اجتماعی، داير بر ايجاد يک سازمان سياسی ترقيخواه درکشور، حزب دموکراتيک خلق افغانستان پايه گذاری شد.
تأسيس ح. د.خ. ا پيامد قانونمند نمودارشدن يک سلسله تغييرات و تحولات نسبی جديدی در اوضاع سياسی ـ اجتماعی افغانستان ، منطقه و جهان پس از پايان جنگ جهانی دوم بود، که زمينه های رشد قسمی اقتصاد و فرهنگ را در کشور درمقايسه با گذشته درپی داشت و سبب اعتلای سطح آگاهی سياسی و اجتماعی کتله های معين روشنفکری و ساير لايه های اجتماعی جامعۀ در يک مقياس وسيعتر گرديد.
پيش از تأسيس ح. د.خ. ا، مبارزۀ ميهن دوستان افغانستان در راه تحقق دگرگونی های اقتصادی ـ اجتماعی، استقرار نظام دموکراسی و پايان بخشيدن به اختناق و استبداد سياسی؛ تأثير گذاری خود را بر روان جامعه درجريان مبارزات انتخاباتی دورۀ هفتم شورای ملی، که روشنفکران ترقيخواه و دموکراتيک رهبری آن را دردست داشتند و خود در پروسۀ انتخابات شرکت ورزيدند، نشان داد.
پس از پايان سال 1341 خورشيدی بود که نهضت دموکراتيک تحول طلب و عدالتخواه افغانستان به شکل فعالتر و برجسته تر در حيات سياسی جامعه قدم گذاشت.
اين پديده با سعی و تلاش وطنپرستانۀ نيروهای آگاه کشور درآستانۀ تصويب قانون اساسی جديد در سال 1343 خورشيدی، روح تازه بخود گرفت و زمينۀ بنياد گذاری ح.د. خ. ا را از ميان نمايندگان محافل ترقيخواه ميهن فراهم کرد، تا اين که بتاريخ 11 جدی 1343 اولين کنگرۀ آن تدويريافت و خطوط کُلی مرامنامه و اساسنامۀ حزب به تصويب رسيد.
ح.د. خ.ا درنخستين سند مرامی خود تحکيم پايه های استقلال ملی، حاکميت ملی و تماميت ارضی ؛ مبارزه در راه آزادی، دموکراسی، ترقی، برابری و عدالت اجتماعی را از وظايف مبرم خويش برشمرد.
ح.د.خ.ا اولين نهاد سياسی مترقی بود که بعد از تأسيس خويش در سند مرامی خود از مسأله ی گذار قانونمند از عقب ماندگی سياسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی به مرحلۀ ترقی و تکامل اجتماعی و برقراری يک نظام عادلانه که در چوکات آن مردم بتوانند از آزادی، دموکراسی، برابری و حقوق مساوی برخوردارشوند، سخن گفت و راه رسيدن به ترقی ميهن و سعادت مردم را درگام نخست با ايجاد دولت دموکراسی ملی، برپايۀ تشکيل جبهۀ متحد ملی به اشتراک همه نيروهای ملی ـ دموکراتيک، وطنپرست و انقلابی، اعم از کارگران، دهقانان، روشنفکران ، کسبه کاران، بورژوازی ملی و خورده بورژوازی، ازطريق تعقيب راه رشد غير سرمايه داری، بمنظور برچيدن مناسبات فئودالی و ماقبل فئودالی و مبارزه با استعمار، استثمار، ارتجاع و امپرياليسم ، پيشبينی نموده بود، که می توانست راه را برای تعميل دگرگونی های بنيادی درهمه شئون زندگی جامعه هموار سازد.
نشر جرايد خلق و پرچم، ارگانهای نشراتی ح. د. خ. ا، در روشنی اصول جهانبينی علمی، مشعل تابناک انديشه های عصر را درجامعه ای که بشدت تشنۀ تغيير و تحول بود، افروخت و در جريان مبارزۀ سياسی ـ انقلابی روشنگرانه در افغانستان، درتنوير افکار وطنپرستان نقش ارزنده و فراموش ناشدنی را ايفاء نمودند.
ح. د. خ. ا با شرکت در مبارزات انتخاباتی دوره دوازدهم و سيزدهم شورای ملی و راه يافتن شماری از نمايندگان آن درپارلمان، امکان آن را بدست آورد تا درجهت بيداری و آگاهی توده های مردم و نفوذ حزب دربين کتله های بيشتر شهروندان افغانستان ، گامهای موثری را بردارد.
حزب درفعاليتهای خويش با سازماندهی خلاقانه ، راه اندازی مدبرانه و سهمگيری فعال و پويا درتظاهرات و اعتصابات شهروندان عدالتخواه ميهن اعم از زنان، جوانان، کارگران، دانشجويان، دانش آموزان و ساير اقشار زحمتکش جامعه، برضد حکومتهای جبار و ستمگر ؛ عليه ارتجاع داخلی و امپرياليسم بين المللی ؛ حضور فعال خود را به نمايش گذاشت و درمرکز بسياری از فعاليتهای سياسی قرار گرفت.
حزب ما ازبدو تأسيس خويش پيوسته و بدون وقفه از پيکار عادلانۀ مردم افغانستان و مبارزۀ دادخواهانه و حق طلبانۀ خلقهای زحمتکش جهان ؛ از صلح، آزادی، دموکراسی، ترقی و پيشرفت اجتماعی، دفاع قاطع بعمل آورده است. از اين رو هميشه آماج حملات خصمانۀ نيروهای اهريمنی ارتجاع و امپرياليسم واقع شده است.
بعد از قيام مسلحانۀ افسران پايين رتبۀ اردو درهفتم ثور 1357 و تحميل قدرت سياسی بر ح. د. خ. ا ، بزودی شرايط سياسی درکشور طوری انکشاف نمود که با هدف ها و اصول مندرج درسند مرامی آن تناقض داشت.
عملکرد زمامداران درمرحلۀ اول، نارضايتی مردم را درجامعه ببار آورد و باعث فاصله گرفتن مردم از حاکميت و سرباز گيری دشمنان درکمين نشستۀ ميهن و مردم ما شد.
تا اين که ارتجاع و امپرياليسم به استناد طرح های اسارت آور دهۀ 50 خورشيدی ( دهۀ 70 ميلادی ) سرزمين ما را با تمويل ، تربيه، آموزش و تجهيز تسليحاتی گروههای مسلح خرابکار به آتش و خون مبدل ساختند و درنتيجۀ وارد آمدن تغيير درسيمای جهان به نفع ارتجاع و امپرياليسم ؛ راه اندازی کوتای ننگين 14 ثور 1365 درکشورما، نظام دموکراتيک و نهضت عدالتخواه درافغانستان نيزبه تدريج از اريکۀ قدرت ساقط شد و ارتجاع سياه بر سرنوشت مردم و ميهن ما حاکم گرديد.
ازمدت بيست سال بدين طرف است که جامعه و مردم بلا کشيدۀ افغانستان درتحت حاکميت گروههای جهادی و طالبی و در جمهوری اسلامی فعلی، دشوارترين روزهای زندگی را سپری می کنند و با واپسگرايی و ستم قرون وسطايی ، دست و گريبان هستند.
آنچه که ح. د. خ. ا، در جريان جنگ اعلام ناشدۀ ارتجاع جهانی و امپرياليسم بين المللی به اشتراک متحدين غربی و منطقه يی شان برضد نظام سياسی و مردم افغانستان، ازمداخلۀ مستقيم بيگانگان و بويژه همسايه های مغرض سخن می گفت، امروز حقانيت آن گفته ها، در پيش چشمان مردم افغانستان و جهان بوضاحت تجسم پيدا می کند.
امروز که مردمان ملل در سراسر جهان ، با پيامدهای گسترده و فاجعه آميز بحران اقتصادی و مالی بی سابقه رودر رو اند و بحران سيستم سرمايه داری در ژرفترين نقطۀ خود رسيده است؛ سردمداران کشورهای امپرياليستی ازپيامد اين بيماری، جهت حفظ توازن و لگام زدن بر تضاد های داخلی؛ دستاورد های مبارزۀ زحمتکشان را در داخل سرکوب می کنند و از سوی ديگر جبهه های جديد جنگ را در سراسر جهان، ايجاد و مشتعل می سازند.
بعنوان نمونه، پيامدهای فاجعه بار سياست دول امپرياليستی، در رأس ايالات متحدۀ امريکا داير برتغيير رژيم ها؛ اولين نشانۀ آن در سقوط دادن حاکميت دموکراتيک درافغانستان متبارز گرديد.
پس از آن سقوط نظام درعراق دربرنامۀ کاری امپرياليسم گنجانيده شد.
واما اخيرآ رويدادها درليبيا و سوريه نشان می دهد که هدف امپرياليسم ترسيم نقشۀ جديد جغرافيای سياسی در خاور ميانه است، که ايران را سخت تحت تهديد قرارداده است.
ايالات متحدۀ امريکا، کشورهای سرمايه داری اروپايی عضو پيمان ناتو و ساير دول امپرياليستی، بشمول رژيم صهيونيستی اسرائيل، برنامه های شيطانی خويش را بخاطر قلع و قمع مبارزات سياسی وطنپرستانۀ نيروهای انقلابی درجهان، با وضاحت تمام آشکار می سازند.
بادرنظرداشت نکات يادشده، پيشبرد مبارزۀ انقلابی زحمتکشان افغانستان در شرايط حاضر، جايگاه ويژه و رابطۀ مستقيم با فعاليتهای ح. د. خ. ا و همه نيروهای انقلابی و تحول طلب افغانستان دارد، که متن و محتوای آن در طرح " خطوط اساسی اهداف مرامی برنامۀ ح. د. خ. ا " منتشرۀ سايت " سپيده دم " بازتاب روشن يافته است.
بدين منظور با صراحت کامل بايد اذعان نمود:
ـ رژيم دست نشاندۀ موجود با پياده کردن يک اقتصاد به شدت فاسد که هدفی جز حفظ منافع گروههای غارتگر و جنگ طلب و زورمند، ندارد؛ با دشمنی تمام با مردم و ميهن به تباهی و اتلاف منابع عظيم طبيعی و نيروهای توانمند انسانی کشورمان، مشغول است؛
ـ برنامۀ اقتصادی اين رژيم مافيايی از ديدگاه تحولات اجتماعی، عقب مانده ، بطور مستقيم به سمت اقتصاد نيوليبرال می چرخد که حاصل آن متراکم شدن شديد سرمايه های مالی بدست سکتور خصوصی ( که تعداد بيشتر آنان را نيرو های مافيايی تشکيل می دهد ) می باشد؛
ـ خصوصی سازی گسترده و روزافزون سرمايه های ملی، سياست های پولی و بانکداری ضد ملی، کاهش شديد در هزينه های خدمات اجتماعی و بيکاری مزمن و فراگير درجامعه، از شاخص های عمدۀ برنامۀ اقتصادی رژيم پوشالی کنونی است.
ـ دولت افغانستان درفساد اداری جايگاه دوم و درکشت، توليد و صدورمواد مخدر مقام اول را درميان همه کشورهای جهان ازآن خود کرده است، که زجر و شکنجۀ اين همه جنايات را روزانه مردم تهی دست ما می کشند.
بنابرآن بمنظور گذاشتن نخستين قدم در جهت نجات وطن و مردم مان جا دارد تا بمناسبت بزرگداشت و تجليل شايسته از اين روز تاريخی، يکبار ديگر ازتمام اعضاء و هواداران پيشين ح. د. خ. ا که بنا برعلل و عواملی از آغوش حزب محبوب شان دورمانده و درحالت انتظار تعيين سرنوشت خود و ميهن خويش قراردارند؛ از آدرس کميتۀ فعالين ح. د.خ.ا دعوت رفيقانه بعمل آوريم تا فرمودۀ حضرت مولانای بلخ را :
" هرکسی کو دورماند از اصلِ خويش _ باز جويد روزگارِ وصلِ خويش "
مصداق عمل قرارداده، جايگاه خويش را در کنار ساير رفقای رزمندۀ اين حزب شهيدان و قهرمانان احراز و رسالتی را که تاريخ و اوضاع کنونی کشور دربرابرمان قرارداده است، يکجا باهم انجام دهيم و باری بخاطر زدودن رنجهای بيکران خلق ستمديدۀ افغانستان تجديد ميثاق نماييم و گام های بزرگتری را درجهت تشکيل جبهۀ متحد ملی و دموکراتيک برداريم.
ياد جان باختگان ح.د .خ.ا و همه شهدای قهرمان راه آزادی و عدالت اجتماعی گرامی باد!
به پيش در راه مبارزۀ مشترک عليه استبداد، ارتجاع، استعمارنو، استثمار و امپرياليسم !
ارزشهای والای مبارزۀ همه وطنپرستان، من جمله اعضای ح. د.خ. ا، فداکاریهای هزاران شهيد راه ميهن، بخاطر آزادی ، دموکراسی، عدالت اجتماعی ؛ عليه ارتجاع و امپرياليسم هرگز فراموش نخواهد شد.
کميتۀ فعالين
ح. د. خ. ا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر