۱۳۹۹ اسفند ۱۳, چهارشنبه

پیام کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان

----------------------------

۳ / ۳ / ۲۰۲۱
غم و اندوه خانواده ی رهروان جنبش انقلابی و پیکار جویان راه عدالت خواهی مردم افغانستان و پاسداران رستاخیز زحمتکشان برای برابری، همچنان جامعه ادبی و فرهنگی را پایانی نیست که نیست. مرگ هر روز نخبگان ادبی و فرهنگی کشور و بهترین فرزندان مردم رنجدیده و داغدار میهن را از باغستان مبارزه ی دادخواهی، دستچین می کند و به کام خود فرو می برد.
این بار و امروز، مرگ بیرحم رفیق سپهسالار نبی عظیمی عضو پیشین کمیته مرکزی ح.د.خ.ا، معاون نخست وزیر دفاع جمهوری دموکراتیک افغانستان و فرمانده سرافراز گارنیزیون کابل و در کل افسر دلیر و نقش آفرین ارتش افغانستان در دهه های چهل، پنجاه و شصت خورشیدی را از ما گرفت و همه ی راهیان راه رهایی زحمتکشان را داغدار و در سوگ نشاند.
رفیق عظیمی جاودانه شد و ما را تنها گذاشت!
رفیق نبی عظیمی پیکار جوی نستوه، شخصیت ادبی و فرهنگی فرهیخته، نظامی آگاه و سرسپرده، آزاده ی پرشور و روشن نگر بود و با نیرومندی و اراده ی سرشار از خدمتگزاری به میهن و مردم و رهایی زحمتکشان از ستم طبقاتی، راه و رسم مبارزه ی انقلابی را با پیوستن به رده ی رزمندگان ح.د.خ.ا برگزید و دلیرانه در این جاده ی پر از خم و پیچ به پیش رفت و نمونه ی از شجاعت و از خودگذری گردید.
رفیق عظیمی افسر شجاع بود، با دانش مبارزه ی طبقاتی و با قلم بران به جنگ با اژدهای ارتجاع، بیدادگری، استعمار ( کهنه و نو)، استثمار، امپریالیسم نژادپرستی و همه ی شکل های تبعیض و نابرابری شتافت و از عدالت، آزادی، دموکراسی، برابری، پیشرفت اجتماعی و رفاه همگانی دفاع نمود و به روشنگری پرداخت و از آرمان های والا و انسانی در دشوار ترین شرایط درگیری نظامی در دهه ی شصت خورشیدی پاسبانی کرد.
رفیق عظیمی پاک زیست، پاکدل و پاک دست بود و در انجام وظایف نظامی بسار خوش درخشید. در فرماندهی و رهبری جنگ جلال آباد با سربلندی به جنگجویان گروه های جنگی جهادی و تجاوز گران پاکستانی، یکجا و در همکاری دلیر مردان ارتشی و امنیتی جمهوری دموکراتیک افغانستان، درس عبرت داد. در شکست دادن کودتای شهنواز تنی، نقش کلیدی و با اهمیتی را بازی نمود و در جایگاه فرمانده گارنیزیون کابل توطئه سازمان یافته ی جابجایی نیرو های جنگی حزب اسلامی به خاطر حاکمیت یکه تازانه یک گروه را به ناکامی روبرو ساخت.
رفیق عظیمی به عنوان افسر پر افتخار ارتش جمهوری دموکراتیک افغانستان، همچنان در حکومت های پیشین، در وظیفه دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی میهن و در پیکار انقلابی و وطن پرستانه در ناکام سازی دسیسه های دشمنان داخلی و خارجی، لحظه ی فرو گذاشت نکرد و خدمت به مردم رنجدیده ی افغانستان را به فراموشی نسپرد و به خاطر رهایی انسان زحمتکش از بهره کشی همه توانایی خویش را در خدمت به مردم و میهن قرار داد.
رفیق عظیمی در ادب و فرهنگ و بالندگی ادبیات در حوزه ی تمدنی و فرهنگی زبان پارسی، نام پر آوازه ی بود و به مثابه ی فرزند راستین و خدمتگزار با وفای مردم و خدمتگار پرمایه ادب و فرهنگ پارسی تا واپسین روز های زندگی خود عاشقانه نوشت و روشنگری کرد.
درگذشت این افسر سرافراز و فرزند راستین مردم افغانستان و نویسنده ی پویا و نوگرا را به همه ی رفقا، دوستان و کلیه پیکار جویان راه آزادی، دموکراسی، پیشرفت و عدالت اجتماعی و به همه ی نویسندگان و فرهنگیان با رسالت کشور تسلیت گفته و به اعضای خانواده ی این رفیق عزیز خویش و این نویسنده ی چیره دست کشور، شکیبایی می خواهیم.
نام و یاد رفیق عظیمی گرامی باد و خاطراتش همیشه زنده!
کمیته فعالین
ح.د.خ.ا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر